KÍNAI import - szállítás
A szállítás egy kulcsfontosságú kérdés a kínai import során. Az önálló raktár fenntartása számos előnnyel jár. Közel van a Shanghai-i kikötőhöz, így az ide begyűjtött áruk könnyen és gyorsan elindíthatóak a kész konténerekben, ahol tengeri szállítással folytatja útját a megrendelőhöz.
A legnépszerűbb - tengeri szállítás
A kínai import során az egyik legjellemzőbb szállítmányozási eszköz a tengeri, teljes konténeres, azaz FCL szállítás. A megrendelések óriási része érkezik ezzel a szállítási móddal, hiszen költséghatékonyabb, mint a vasúti vagy a légi fuvar. Amennyiben a konténer nem telik meg, viszont a szállítást el kell indítani (legyen szó egy sürgős esetről), úgy LCL szállítási opcióról beszélünk, ez ismertebb nevén a gyűjtő szállítás.
A tengeri szállítás a kínai import során jellemzően így alakul:
Mint említettük, a hajózás egy költséghatékony szállítási mód, mégis ez tart a leghosszabb ideig. A következőkben leírjuk, hogyan is néz ki egy kínai import, tengeri szállítással.
Első feladat, hogy el kell juttatni a konténert a telephelyről a felrakó helyre, ami a jelenlegi szállítási mód esetében a kínai kikötő lesz. A kikötőben a konténert felpakolják a hajóra, majd innen indul útnak Európa más kikötői felé. A telephelytől való indulástól a konténer felpakolásáig körülbelül 7-10 nap telik el.
Miután a hajó elindult a kínai kikötőből, a terv szerint több állomáson keresztül rakodhat ki és be. Ez határozza meg azt, hogy mennyi idő telik el a felrakó és a végállomás között. Ezt átlagosan 25-35 nap közé lehet saccolni. Vannak olyan hajók, amelyek megállás nélkül közlekednek Európába, ezek általában drágábbak, hiszen kevesebb árut szállítanak. Rajtunk kívülálló okok is befolyásolhatják a kínai import időtartamát, ez lehet egy kikötői sztrájk, vagy más vis major.
Az Európai kikötőből a legoptimálisabb szállítási eszköz a vasúti áruszállítás. Ekkor a konténereket vasúti kocsikon helyezik el, majd ez továbbítja az árut a célországba, több ország érintésével. Az optimális szállítás alatt itt a költséghatékonyságot és gyorsaságot is értjük. A Budapestre történő szállítás egy vasúti átrakodás esetében körülbelül 1 hetet vesz igénybe. A szállítási folyamat ezen részén történik meg a vámkezelés is.
A vámkezelés kínai import estében
A vámkezelés egy olyan procedúra, amely minden termék esetében más és más. A legfontosabb szabályok közé tartozik az Uniós szabványoknak való megfelelés. A vámkezelés vizsgálata során előfordul, hogy bekapcsolódik fogyasztóvédelem is, akik a nem megfelelőség esetén megakadályozzák a termék forgalomba helyezését. Ez pedig nem kívánt akadályokat és nehézségeket görget a cég elé. Minden esetben felhívjuk a figyelmet ennek fontosságára, de az eltérő esetekben mindig felmerülnek újabb kérdések.
Nem árt néhány alapvető kérdést is tisztázni. Egyes termékek esetében számítani lehet fokozott ellenőrzésre, amelyet a vámhatóság elektronikus rendszere bizonyos kockázati profilok alapján állít fel. Minden esetben felkészítjük a megrendelőt a kínai import esetén előforduló kockázatokra, megvizsgáljuk a termék és a cég megfelelőségét.